Wat doe je als een luchtbehandelingskast 15 jaar of ouder is en niet optimaal meer presteert? Vervangen of renoveren? Is het technisch uitvoerbaar en economisch verstandig? De SER liet onlangs een bijna 30 jaar oude lbk totaal renoveren. Deze gaat nu weer jaren mee!’

De Sociaal-Economische Raad (SER) adviseert de Nederlandse regering en het parlement over sociaaleconomisch beleid. Dit doet zij vanuit haar kantoor aan de Haagse Bezuidenhoutseweg. Omdat de SER plannen heeft om een complete vleugel van dit pand binnen tien jaar te renoveren, twijfelde dit adviesorgaan kort geleden over het vervangen van een van de drie luchtbehandelingskasten. ‘Dit is een bijna 30 jaar oude lbk, waarvan de batterijen en de elektromotoren waren gecorrodeerd,’vertelt Bart in ‘t Veld, projectleider Service bij Schulte & Lestraden. Als totaalinstallateur is S&L verantwoordelijk voor alle werktuigbouwkundige werkzaamheden binnen de SER. ‘Samen met adviesbureau Deerns adviseerden wij deze lbk te laten renoveren. Zowel technisch, als economisch waren de perspectieven daarvoor uitstekend.’

Weekend
Op basis van eerdere, positieve ervaringen, nam In ‘t Veld nu weer contact op met Blygold Schiphol. ‘Zij hebben al vaker bewezen snel te kunnen schakelen en vakkundig werk te leveren. In deze, huidige markt is dat essentieel.’ Begin deze zomer kwam er groen licht voor de klus en werden de werkzaamheden ingepland voor begin augustus. ‘Een bewuste keuze, omdat juist dan de meeste SER-medewerkers op vakantie zijn en ze dan nauwelijks hinder ervaren van het wegvallen van een van de luchtbehandelingskasten.’ In totaal heeft deze bijna 30 jaar oude lbk twee weken stil gestaan. ‘Er is keihard gewerkt, zelfs in het weekend.’ Zo is de aanvoer- en retourventilator opnieuw verlagerd en gecoat, is de kast volledig gestript en voorzien van nieuwe isolatie en een nieuwe vloer en zijn de klepregisters behandeld en gecoat.

Takelwagen
De grootste uitdaging betrof echter het vernieuwen van de verwarmingsbatterijen. ‘Deze moesten naar de 8e verdieping omhoog worden getakeld en in de technische ruimte worden geïnstalleerd, tussen de luchtkanalen. Een uitdaging, want die batterijen wegen bijna 400 kilo.’ En dus moest er een mobilekraan aan te pas komen om dit klusje naar 30 meter hoogte te klaren.  ‘Alles is echter perfect gelukt, volgens schema en zonder overlast, top!’