Medio augustus zijn er vier warmtewielen in het Stedelijk Museum door Blygold vervangen. Een complex project, vanwege de beperkte toegankelijkheid van de technische ruimtes in het museum en de forse afmetingen van de warmtewielen. ‘Een klus voor specialisten,’ aldus Ed Jebbink, projectleider bij Johnson Controls. 

Het “Stedelijk” in Amsterdam is een wereldberoemd museum op het gebied van moderne- en hedendaagse kunst en vormgeving. Jaarlijks trekt het museum ruim 250.000 bezoekers. In zo’n omgeving is luchtkwaliteit essentieel. Dus staat het functioneren van luchtbehandelingskasten en warmtewielen steeds centraal. ‘Als onderdeel van de renovatie van het museum, hebben wij in 2008/2009 in totaal 36 nieuwe York luchtbehandelingkasten geleverd,’ vertelt Ed Jebbink. Als toonaangevend fabrikant van HVAC-apparatuur, levert Johnson Controls deze lbk’s. ‘Twee centrale toe- en afvoerkasten voor het nieuwbouw gedeelte van het museum zijn uitgevoerd met elk twee warmtewielen.’ Een technische storing maakte het noodzakelijk deze vier warmtewielen te vervangen. ‘Dat doen we niet zelf, dat is een klus voor specialisten, zoals Blygold.’

Zagen
En dus zijn monteurs zes dagen in augustus bezig geweest met het demonteren, afvoeren, aanleveren, inwendig transporteren, installeren en in bedrijf stellen van de nieuwe warmtewielen. ‘Op papier lijkt dit redelijk eenvoudig, maar in de praktijk is het erg ingewikkeld en complex.’ Dat komt vooral door de omvang van de warmtewielen (diameter van 2,5 meter) en de geringe bewegingsvrijheid. ‘Om de warmtewielen af te voeren, zijn deze door de monteurs in delen gezaagd en is het nieuwe warmtewiel aangeleverd in segmenten. Ze moesten wel, want het is in de technische ruimte vooral kruip-door-sluip-door. Bovendien zaten de warmtewielen ingebouwd tussen een achter- en een voorwand, waardoor er aan de kanaalzijde geen of nauwelijks beperkte toegang was.’

6 dagen
De samenwerking met Blygold in dit project was voor Johnson Controls een primeur. ‘We zijn zeer tevreden over hen, ze hadden alles goed voorbereid. Wat mij daarbij opviel was hun daadkracht, zes dagen voor zo’n klus is niet veel!’