Het Shell Technology Centre Amsterdam (STCA) behoort tot de drie grootste onderzoekscentra van Shell in de wereld. “In zo’n lab-omgeving is uitval van installaties not-done.”

Het STCA ontwikkelt innovatieve technologieën, met de nadruk op het verbeteren van producten en processen op het gebied van olie, gas, chemie en alternatieve brandstoffen.
Sinds de opening van het gebouw in 2009, onderhoudt CBRE alle installaties in dit unieke complex. Voor bepaalde onderhoudswerkzaamheden, schakelt ze Blygold in. Door de unieke
functie van het gebouw, telt het STCA zo’n 50 luchtbehandelingskasten en een identiek aantal koelmachines. “Al deze installaties en onderdelen hebben het relatief zwaar, omdat we hier werken met gassen, toxische stoffen en zuren; de kans op vervuiling en dus op prestatieverlies is relatief groot”, vertelt Dennis Beks, werkvoorbereider bij CBRE.

Dat hier inderdaad sprake van was, constateerde het CBRE begin 2015. En dus was actie nodig, meteen. Blygold kreeg de opdracht. “Ze zijn gestart met het onderhoud van de koelmachines en met het chemisch technisch reinigen van de luchtbehandelingskasten. Deze werkzaamheden voerde Blygold hier op locatie uit, in samenspraak met ons en volgens een strakke planning. Daarbij stond snelheid en accuratesse in de uitvoering centraal. Los van de hoge kwaliteitseisen die Shell als bedrijf stelt, is uitval of prestatieverlies in deze plant-omgeving absoluut not-done.”

Resultaat
Hoewel deze onderhoudstaak een ‘on going’-proces is, waarin CBRE continu monitort, aanpast en verbetert, is Shell erg tevreden met de resultaten. “Meet je deze af op de primaire doelstelling: het ontzorgen van de opdrachtgever, dan zijn we 100% tevreden. Zoom je in op de concrete resultaten: het reinigen van de kasten en koelmachines en hun prestaties, dan hebben we een vergelijkbaar eindoordeel: erg tevreden.” Wat Beks daarbij vooral opvalt is de flexibiliteit van Blygold. “Toen we laatst voor een audit erachter kwamen dat we een koelmachine waren vergeten in het onderhoudstraject, hebben we Blygold gevraagd dit alsnog te regelen. Eén telefoontje bleek genoeg: binnen een week was de koelmachine door hen geïnspecteerd, gereinigd en klaar voor certificering.”