Precies een jaar geleden stonden tal van treinen in Duitsland opeens stil door problemen met de klimaatbeheersing. De oorzaak? Lekkende condensors in de koelinstallatie. Begin dit jaar kreeg Blygold de opdracht tot het coaten van 230 condensorblokken voor deze treinwagons. Deze zomer rijden de Duitse treinen in ieder geval weer gewoon op tijd!

Het Duitse Spoor staat bekend om haar efficiency, comfort en pünktlichkeit. Deze kenmerken stonden vorig jaar op het spel toen zich corrosieproblemen voordeden bij warmtewisselaars in treinwagons. Hierdoor viel in treinstellen de airconditioning uit en ging zelfs de koeling in een aantal treinen helemaal kapot. De extreem hoge temperatuur in de treinen als gevolg daarvan, dwong de Duitse Spoorwegen ertoe om de treinen stil te zetten. Tientallen treinritten werden geschrapt en duizenden reizigers zaten opeens zonder vervoer.

Coating
Om verdere overlast te voorkomen, moest er zo snel als mogelijk een oplossing komen voor de lekkende condensors en dus voor de corrosieproblemen. Door Blygold’s aanwezigheid op de Duitse markt en haar reputatie bij eerdere – vergelijkbare – projecten zoals in Zuid-Korea met de HSL-treinen, kreeg Blygold het verzoek met een passend antwoord te komen. Omdat deze condensors onder de treinen aan extreme (weers)omstandigheden worden blootgesteld,  werd Blygold’s procedé en coating uitgebreid getest en vergeleken met die van diverse concurrenten. Blygold kwam als beste uit de test en ontving kort geleden de opdracht het coaten van 230 condensorblokken. Daarbij is in een meerjaren contract de intentie uitgesproken de coating van Blygold standaard op te nemen bij de nieuwbouw van treinwagons. Inmiddels zijn de eerste gecoate warmtewisselaars in de wagons geïnstalleerd.