Meestal staan luchtbehandelingskasten geplaatst in kleine technische ruimtes. Zoals in het zwembad van sportcentrum De Meent in Huizen. Maar wat doe je dan als juist deze lbk’s in slechte staat zijn? “In plaats van ze tegen hoge verbouwingskosten te laten vervangen, hebben wij ze laten renoveren,” zegt Lucien de Rooij, Projectmanager Maintenance van exploitant Optisport. “Nu kan het zwembad probleemloos 10 jaar verder.”
Het sportcentrum in Huizen, waarvan het zwembad onderdeel uitmaakt, dateert van de jaren negentig en bestaat uit een overdekt zwembad met twee bassins, een sporthal met tribunes en een horecagelegenheid. Voor de luchtbehandeling van het pand zijn vier lbk’s verantwoordelijk; twee daarvan richten zich op de luchtkwaliteit in het zwembad. De Rooij: “Deze moeten zoveel mogelijk de chloordampen boven het water afzuigen. Maar omdat de afvoer hier via de overloopgoten plaatsvindt, gaan de chloordampen direct de kast in. En dat zorgt uiteindelijk voor corrosie.”
Mede hierdoor was de staat van deze twee lbk’s begin vorig jaar uiterst matig. Omdat Optisport als exploitant verantwoordelijk is voor het beheer en onderhoud van dit complex, adviseerde zij de eigenaar (Gemeente Huizen) actie te ondernemen. “Automatisch bekijk je dan eerst de optie ze te laten vervangen door nieuwe exemplaren. Maar door de scherpere rendementsnormen, zijn nieuwe lbk’s groter in afmetingen. Deze exemplaren passen eenvoudig niet in de bestaande technische ruimtes van het sportcentrum.”
Zomervakantie
Op basis van eerdere, positieve ervaringen, nam De Rooij in het voorjaar van 2019 contact op met Blygold. “Bij andere zwembaden waarvoor wij het beheer doen, hebben we in een vergelijkbare situatie de kasten ook door hen laten renoveren. Dat was ons en de eigenaar goed bevallen.” Om de werkzaamheden aan de twee voor het zwembad belangrijkste lbk’s uit te voeren, koos Optisport voor de zomervakantie. “Dan kiezen bezoekers er vaak voor buiten te zwemmen en ligt het leszwemmen(diploma) tijdelijk stil. Bovendien willen de meeste medewerkers dan ook op vakantie, en is een tijdelijke sluiting dus de minst slechte oplossing.”
Inmiddels zijn alle vier lbk’s gerenoveerd. “De werkzaamheden zijn zorgvuldig, vakkundig en op tijd uitgevoerd. Wat Blygold ook onderscheidt is dat ze duidelijk communiceren. In hun opleverrapporten staat wat ze zijn tegengekomen, wat ze hebben gedaan en wat je nu kunt verwachten aan resultaat. Hoewel garanties voor langere periode niet gegeven kunnen worden, verwacht ik dat bezoekers de komende 10 jaar ongestoord en gezond kunnen zwemmen.”