Hotelboot kiest voor veiligheid gasten

Overnachten op een hotelboot. In de binnenhaven van Vlissingen kan dit sinds vorig jaar op de Hotelboot Koningin Emma. Daartoe werd dit motorschip uit 1932 omgebouwd tot wat het nu is: een drijvend hotel met 10 luxe kamers. Om te voldoen aan de wetgeving op het gebied van legionella – en om de gasten een veilig verblijf aan te bieden – werd een risicoanalyse en beheersplan door Blygold Laboratories uitgevoerd. “We nemen geen enkel risico op dit gebied; wat ons betreft mist legionella hier de boot,” zegt Laurens Mulder, hotelmanager.

Historie

Mulder werkt sinds een jaar bij Kloeg Collection, de huurder van ‘De Emma’. De historie van dit motorschip gaat terug tot de jaren dertig, toen het als veerpont over de Westerschelde voer. Na de 2e WO deed het jarenlang functie als ferry tussen Kats en Zierikzee. Met de bouw van de Zeelandbrug, werd de boot daar overbodig en legde het onder meer aan in Rotterdam, als bordeel. Vanaf de jaren negentig voer het terug naar Vlissingen en lag de boot jarenlang te koop. Toen een partnership van meerdere partijen de dieselboot begin deze eeuw opknapte, zag de Kloeg Collection een nieuwe bestemming voor het 90-jarige oude motorschip: een ‘drijvend hotel’.

Aanleiding

“Omdat de motor onklaar is gemaakt en het schip dus niet meer vaart, is ‘drijvend hotel’ volgens de wetgever de juiste benaming,” verduidelijkt Mulder. “Hierdoor gelden voor ‘De Emma’ dezelfde regels op het gebied van legionella als voor andere hotels, aan de wal.” Concreet betekent dit dat er op basis van hoofdstuk 4 van het Drinkwaterbesluit een verplichting is tot het uitvoeren van een risicoanalyse en het opstellen van logboeken Legionella-preventie en van een beheersplan.

Waarom Blygold?

“Aangezien Blygold Laboratories identieke werkzaamheden al eerder had uitgevoerd in onze andere hotellocaties, hebben we hen nu weer gepolst.”

Werkzaamheden

Hoewel de wettelijke eisen dezelfde zijn als voor een hotel aan wal, is de situatie op een boot toch volstrekt anders. “Het is om te beginnen kleiner, smaller en nauwer,” vertelt Mulder. “Bovendien zijn alle leidingen en buizen van staal en zijn deze doorgaans niet ‘netjes’ weggewerkt in het plafond of in de wanden. Ook ontbreekt het vaak aan een juiste plattegrond en aan actuele tekeningen. Maar omdat het schip kort geleden volledig was gerenoveerd, zat er wel een nieuwe installatie in.”

Oppervlaktewater

Tijdens de uitgebreide risicoanalyse van Blygold Laboratories kwamen enkele risico’s naar voren, zoals het onvoldoende doorspoelen van enkele tappunten in hotelkamers als gevolg van leegstand. Ook werd een risico in de motorkamer gemeld met een leveringspunt bij een expansievat dat een ‘dood’ leidingdeel vormt. “Deze laatste gaan we dus zo snel als mogelijk verplaatsen, zoals we ook enkele keerkleppen gaan toevoegen en de warme leidingen gaan isoleren.” Een ander risico heeft te maken met het feit dat de boot in oppervlaktewater ligt en dat het leidingencircuit – in verband met legionella – niet in contact mag komen met datzelfde oppervlaktewater. “Om de risico’s van besmetting voor te zijn, heeft het schip een flexibele slangverbinding met de wal; het drinkwater is daardoor aangesloten op een lokale nutskast, die op de kade staat. Dat is volstrekt uniek.”

Toekomst

Inmiddels staat ‘De Emma’ aan de vooravond van het hotelseizoen. “We zijn er klaar voor, ook voor wat betreft legionella: als alle maatregelen zijn uitgevoerd, doet Blygold Laboratories nog een herinspectie en treedt het beheersplan in werking,” vertelt Mulder. “Vanaf dat moment laten we regelmatig monsters nemen, houden we de watertemperaturen scherp in de gaten en doen we jaarlijks een keerklepcontrole.  Als het aan ons ligt, mist legionella hier dan definitief de boot.”

Herkenbaar?

Herkent u zich in de situatie van Hotelboot Koningin Emma? Neem contact met ons op. Wij helpen u graag!

  • Legionella Risicoanalyse en Beheersplan
  • BRL 6010-gecertificeerd bedrijf
  • Specialist in legionellapreventie

“Dat Blygold Laboratories al jaren onze vaste partner op dit gebied is, zegt alles over hun kwaliteit, maar ook over hoe tevreden wij zijn over hen. Hun ervaring en expertise met legionellapreventie-, en beheer, zorgt ervoor dat zij onze vaste aanspreekpunt zijn. Daarom deden we voor ‘De Emma’ ook weer een beroep op hen. Wat mij opviel is dat ze door hun ervaring met legionellapreventie-, en beheer op andere boten, gewend zijn te denken en te doen vanuit een schip.”