Project Description

Elk schip één keer per drie jaar

De Koninklijke Marine beschikt over circa 45 grote schepen, waaronder fregatten, onderzeeboten en bevoorradingsschepen. Daarnaast telt het zo’n 150 relatief kleine boten, zoals landingsvaartuigen en sloepen. Als Senior Maintenance Engineer is Ruud van Dongen verantwoordelijk voor de ventilatie en luchtbehandeling op al deze vlooteenheden. “Een boot is geen gebouw; een boot vaart en maakt af en toe zelfs slagzij. Deze ‘mobiliteit’ stelt specifieke eisen aan de manier
waarop je je luchtbehandeling op een schip organiseert. Bij Marineschepen zijn deze criteria nog veel scherper, omdat deze schepen schokbestendig moeten zijn, een veelvoud aan G-krachten moeten kunnen trotseren, maar ook omdat ze ontzettend veel koeling nodig hebben vanwege de aanwezigheid van alle elektronica.”

Aanleiding

Daarom – maar ook omdat een marineschip bijna altijd in zout water vaart en dus te maken heeft met corrosie – kiest Van Dongen voor regelmatig en intensief onderhoud van installaties en kanalen. “Ik wil dat elke boot één keer per drie jaar wordt gereinigd”, klinkt het resoluut. Een ambitieus streven, gebaseerd echter op een heldere visie. “Onze grootste asset zijn niet onze schepen, maar onze mensen. Van hen wordt verwacht dat ze presteren onder extreme omstandigheden; dan verdienen ze de meest veilige en leefbare werkomstandigheden.” Deze filosofie, die inmiddels door de Koninklijke Marine tot standaard is verheven, betekent echter wel dat er in Den Helder continu onderhoud wordt gepleegd. Onder meer door Blygold.

Werkzaamheden

Ook in de uitvoering van de werkzaamheden is de Koninklijke Marine een ‘unieke’ opdrachtgever. Dat begint al bij het feit dat een schip wezenlijk anders is dan een gebouw. Het grootste verschil vormen de afmetingen, met name van de ruimten waarin de onderhoudswerkzaamheden plaatsvinden. Zijn de luchtkanalen in een gebouw duidelijk zichtbaar, op een schip zijn ze efficiënt ‘verstopt’ – vaak boven het plafond – en daardoor nauwelijks bereikbaar. “Het is geen eis, maar het helpt wel als je lenig bent en er lol aan beleeft om vanuit een ander ‘perspectief’ de werkzaamheden voor je rekening te nemen”, lacht Ruud van Dongen.

Blygold verricht als één van de preferred suppliers nagenoeg alle onderhoudswerkzaamheden op dit gebied, van het reinigen en coaten van de luchtbehandelingskasten tot het controleren en vervangen van de ventilatoren, het reinigen van de luchtkanalen, etc. “De enige uitzondering betreft het vervangen van de filters; op schepen die in risicovolle gebieden zijn geweest met epidemieën zoals ebola, doet de bemanning dit zelf. Om gezondheidsrisico’s voor monteurs uit te sluiten.”

Calamiteiten

Hoewel het meeste onderhoudswerk aan de schepen van de Koninklijke Marine planmatig wordt opgezet en uitgevoerd, zijn er ook wel eens calamiteiten die een snelle en adequate oplossing vergen. “Zoals laatst toen op een onderzeeboot de kanalen waren gereinigd en de ventilator was vervangen, maar er opeens zwarte rook uit het ventilatiekanaal kwam. Gelukkig was die boot nog aan de wal, maar veel tijd om in te grijpen hadden we niet.” Een telefoontje naar Blygold bleek genoeg. “Nog geen 24 uur later was het probleem door hun monteurs getraceerd en opgelost. Dat noem ik service.”

Toekomst

“De Koninklijke Marine biedt haar mensen veilige, leefbare werkomstandigheden. Ook op zee. Daarom stellen wij hoge eisen aan ventilatie en luchtbehandeling. Tegelijkertijd realiseren wij ons dat dit onderhoud betaald wordt van belastingcenten en dat we dus de verplichting hebben dit op een zo efficiënt mogelijke manier uit te laten voeren. Ook in dat laatste opzicht denkt Blygold actief mee. Mede op basis van onze ervaringen van de laatste jaren, is Blygold een prima partner om mee ‘in zee’ te gaan.

Nieuwsgierig?

Wilt u weten wat Blygold nog meer doet op o.a. het gebied van reiniging, onderhoud en upgrade van HVAC installaties, of op het gebied van een gezond binnenklimaat en veilig (drink)water? Neem contact met ons op. Wij helpen u graag.

  • Belangrijkste asset: onze mensen!
  • Een boot is geen gebouw
  • Andere eisen burgermaatschappij

“Blygold werkt hier met een vast team monteurs, die allemaal van wanten weten. Ze zijn gedreven, beschikken over veel kennis en staan altijd voor je klaar. En met dat laatste bedoel ik: meteen. Als ik nu bel, staan ze binnen het uur voor de deur: top! Daarin onderscheidt Blygold zich van anderen. Tegelijkertijd zijn het mensen die verder kijken dan hun neus lang is: ze zien veel, handelen snel en realiseren zich dat ze op een militair schip zitten. Dat laatste is vanzelfsprekend niet onbelangrijk.”

Ruud van Dongen
Senior Maintenance Engineer